Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2018

Η κυκλοφοριακή αγωγή μέσα από τα μάτια των παιδιών


Η αφίσα αυτή μας ενέπνευσε για να κάνουμε  ένα μάθημα αλλιώτικο από τα άλλα.
Δάσκαλοι έγιναν για δύο ώρες τα παιδιά της Δ΄ τάξης. Μαθητές και μαθήτριες ήταν οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριές τους από τη Β΄ τάξη.
Η Δ΄ τάξη ασχολήθηκε με την κυκλοφοριακή αγωγή στο α΄ τρίμηνο στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης. Κι αυτή η δράση ήταν το πανηγυρικό κλείσιμο (για φέτος τουλάχιστον) του θέματος αυτού.

Είχαν προηγηθεί μέσα στην τάξη πολλές συζητήσεις, προτάσεις, διαφωνίες, σχεδιασμός, αλλαγές, προσαρμογές για να καταλήξουμε στο σχέδιο μαθήματος που θα υλοποιούσαμε. Όλοι μαζί δουλέψαμε για να φτιάξουμε το εποπτικό υλικό, οι αρμοδιότητες μοιράστηκαν και το εντυπωσιακό ήταν ότι όλοι ήταν τελικά ικανοποιημένοι για τον ρόλο τους. Προφανώς έχουν αντιληφθεί τον τομέα που ο καθένας μπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα. Άλλωστε υπήρχαν πολλά να γίνουν.


Α΄ φάση: ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Τα παιδιά πήραν ένα κείμενο (https://goo.gl/cJbtNv) , χωρίστηκαν σε ομάδες και το επεξεργάστηκαν: Χώρισαν ενότητες-σκηνές, έδωσαν τίτλο για καθεμιά, εντόπισαν τα πρόσωπα κι εμπλούτισαν τους διαλόγους. Εκφράστηκε η επιθυμία να το δραματοποιήσουμε, οπότε κράτησαν σημειώσεις για τα κοστούμια και τα υλικά που θα χρειαζόμασταν.
Τότε ήταν που έγινε η πρόταση να το δείξουμε και σε άλλους κι αφού προσθέσουμε κι άλλες δραστηριότητες να εξελιχτεί σε ένα "μάθημα" για τους μικρότερους μαθητές του σχολείου.
Επιλέχτηκε η ενότητα των πινακίδων. Φτιάχτηκαν ενδεικτικά σήματα, από δραστηριότητες που είχαν οι ίδιοι δουλέψει βρέθηκαν κάποιες κατάλληλες για την ηλικία των μαθητών της Β΄ στους οποίους θα απευθυνόμασταν και δημιουργήθηκε ένα φυλλάδιο.
Χωρισμός ομάδων
Αποφασίσαμε ότι  οι 27 μαθητές της Β΄ τάξης θα χωριστούν σε 4 ομάδες οι οποίες μετά το "μάθημα" θα περάσουν κυκλικά από 4 σταθμούς όπου θα κάνουν και μια διαφορετική δραστηριότητα. Σε κάθε ομάδα ορίστηκαν οι επικεφαλής που θα οργανώσουν τα παιδιά, θα δώσουν υλικά και οδηγίες.
Α΄: η ομάδα κινδύνου - σύμβολο η τριγωνική πινακίδα - επιτραπέζιο παιχνίδι "σαλίγκαρος" (https://goo.gl/kuGZyJ )
Β' : η ομάδα απαγόρευσης - σύμβολο ο κόκκινος κύκλος - επιτραπέζιο παιχνίδι - "Τραυματούπολη" (συνοδευτικό βιβλίου με τον ίδιο τίτλο των εκδόσεων ΨΥΧΟΓΙΟΣ) ( https://goo.gl/Fm2mDL)
Γ΄ : η ομάδα υποχρέωσης - σύμβολο ο μπλε κύκλος - φυλλάδιο  (https://goo.gl/BSt94u ) 
Δ΄ : η ομάδα πληροφόρησης - σύμβολο το μπλε παραλληλόγραμμο - ζωγραφική (https://goo.gl/oh7Mes)
Ο χωρισμός έγινε τυχαία. Οι μαθητές μπαίνοντας στην αίθουσα διδασκαλίας πήραν ένα από τα τέσσερα παραπάνω σύμβολα.

Ως απαιτούμενο χρόνο ορίσαμε τις 2 ώρες.

Β΄φάση: ΤΟ "ΜΑΘΗΜΑ"

1) ΕΝΑΡΞΗ
Παιδικό τραγούδι "ΠΡΟΣΟΧΗ ΠΡΟΣΟΧΗ" (από τη σελίδα του Υπουργείου Μεταφορών: https://goo.gl/4qqkPm ) - εισαγωγική συζήτηση

2) ΔΡΩΜΕΝΟ








3)  Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ






4) ΠΑΙΓΝΙΩΔΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
 Ακούγοντας το επόμενο τραγούδι οι μαθητές κινούνται στον χώρο .
Το τραγούδι ακούγεται όση ώρα διαρκεί ο χωρισμός των ομάδων. Κάθε παιδί της Β΄ έχει πάρει κατά την είσοδό του στην αίθουσα διδασκαλίας 1 σχήμα από τα τέσσερα (τρίγωνο, κόκκινο κύκλο, παραλληλόγραμμο, μπλε κύκλο) και πρέπει να βρει τον "αρχηγό του" δηλαδή τον μαθητή ή τη μαθήτρια της Δ΄ που είναι επικεφαλής της ομάδας του.






Συμπληρωματικό υλικό για την Κυκλοφοριακή Αγωγή βρίσκουμε στο πακέτο για τη Μελέτη του Ψηφιακού Σχολείου.
Είμαι πολύ ευχαριστημένη και τα ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ είναι ΟΛΟΨΥΧΑ κι ΟΛΟΘΕΡΜΑ. Τα παιδιά της Δ΄ έπαιξαν άψογα τον ρόλο τους, και διαχειρίστηκαν άριστα τα 27 μαθητούδια της Β΄ . Τα απρόοπτα που ποτέ δεν λείπουν από μια διδασκαλία τα αντιμετώπισαν με ευρηματικότητα και φαντασία.
Η δική μου παρέμβαση ήταν ουσιαστικά μηδαμινή.
Θεωρώ ότι μέσα από όλη την διαδικασία έμαθαν περισσότερα από όσα σε ένα παραδοσιακό μάθημα κι ανέπτυξαν κι άλλες δεξιότητες. Μακάρι να ήταν τέτοια η δομή του Αναλυτικού μας Προγράμματος που να μας επιτρέπει να δημιουργούμε περισσότερα τέτοια ανοικτά μαθήματα.
Ανυπομονώ να συζητήσουμε αύριο πώς βίωσαν την εμπειρία, τι τους δυσκόλεψε στην πράξη, τι τους άρεσε, πώς τελικά βλέπουν τη δουλειά του δασκάλου.
Ευχαριστώ τις συναδέλφους της Β΄ για το δίωρο που μας διέθεσαν και τη συνεργασία τους.